
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,068 |
تحلیل تطبیقی مفهوم «خود» و «دیگری» در سگ ولگرد اثر صادق هدایت و تیمبوکتو از پل استر | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 28، شهریور 1402، صفحه 283-316 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2023.21071.3590 | ||
نویسندگان | ||
علی ضیاءالدینی دشتخاکی* 1؛ ناهید فخرشفائی2 | ||
1عضو پژوهشکدۀ فرهنگ اسلام و ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، کرمان. ایران | ||
2استادیار گروه آموزشی زبانهای خارجی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. | ||
چکیده | ||
چکیده تحلیل تطبیقی مفهوم «خود» و «دیگری» در سگ ولگرد اثر صادق هدایت و تیمبوکتو از پل استر جامعۀ انسانی همواره با تقابلها و تعاملهای دوگانه و فلسفۀ حضور مواجه بوده است. مفهوم «خود» و «دیگری» وجهی از این امر است که در نظریات فلسفی-اجتماعی هگل، هوسرل، کییرکگور، باختین و لویناس نمود داشته است. این جُستار با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و با استفاده از روش تحلیل محتوا و بر اساس مکتب ادبیات تطبیقی آمریکایی و با تکیه بر وجوه نظری یاد شده، مفهوم خود و دیگری را در دو داستان سگ ولگردِ هدایت و تیمبوکتویِ پل استر واکاوی و تحلیل نموده و در آن ضمن بیان معنای خود و دیگری، اصول مهم فکری هدایت و استر در مواجهه با دیگری، ابعاد فرجام شناسی در سطح دو روایت و عدمِ دیگپرپذیری به مثابه یک کنش اجتماعی را نشان داده است. واژگان کلیدی: خود، دیگری، سگ ولگرد، تیمبوکتو، صادق هدایت، پل استر. | ||
کلیدواژهها | ||
خود؛ دیگری؛ سگ ولگرد؛ تیمبوکتو؛ صادق هدایت؛ پل استر | ||
مراجع | ||
کتابنامه
الف.منابع فارسی
- آستر، پل.(1396). تیمبوکتو. ترجمۀ شهرزاد لولاچی. تهران: افق.
- ابن عربی.(1367). رسائل(ده رسالۀ فارسی شده). مقدّمه، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی. تهران: مولی.
- احمدزاده، شیده.(1386). «ژاک لاکان و نقد روانکاوی معاصر». پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر. شمارۀ 4، صص 108-93.
- احمدی، بابک.(1400). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
- امانوئل اشمیت، اریک.(1397). سگ. ترجمۀ سروش حبیبی. تهران: نیلوفر.
- انصاری، منصور.(1384). دموکراسی گفتوگویی. تهران: مرکز.
- باختین، میخائیل.(1373). سودای مکالمه، خنده، آزادی. ترجمۀ جعفر پوینده. تهران: آرست.
- بوبر، مارتین.(1380). من و تو. ترجمۀ سهراب ابوتراب و الهام عطاردی. تهران: فرزان.
- بیزکی، نژند.(1386). «نقد: زمان خوانده شدن مضاعف تو». رودکی. شمارۀ 18، صص 156-149.
-تودورف، تزوتان.(1377). منطق گفتوگویی باختین. ترجمۀ داریوش کریمی. تهران: مرکز.
- خدادادی، علی.(1393). «نیچه و مسألۀ خود و دیگری در هنر». نشریّۀ سورۀ اندیشه. شمارۀ 6، صص206-202.
- دزفولیان، کاظم و عیسی امنخانی.(1388). «دیگری و نقش آن در داستانهای شاهنامه». فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیّات فارسی. شمارۀ سیزدهم، صص23-1.
- دکارت، رنه.(1390). فلسفۀ دکارت. ترجمۀ منوچهر صانعی درهبیدی. تهران: المهدی.
- دیرکس، هانس.(1384). انسانشناسی فلسفی. ترجمۀ محمّدرضا بهشتی. تهران: هرمس.
- ریترز، جرج.(1390). نظریّههای جامعهشناسی. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: علم.
- زینلی، راضیه.(1400). خود، دیگری و خدا در اندیشۀ کییرکگور. تهران: نشر آنسو.
- سارتر، ژان پل.(1380). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمۀ مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر.
- سعدی، مصلحالدّین.(1374). کلیّات سعدی. تصحیح محمّدعلی فروغی. تهران: رها
- سلدن، رامان و پیتر ویدوسن.(1384). راهنمای نظریّۀ ادبی معاصر. ترجمۀ عبّاس مخبر. تهران: طرح نو.
- شاهمیری، آزاده.(1389). نظریّه و نقد پسااستعماری. تهران: علم.
- شمس تبریزی.(1387). مقالات شمس. ویرایش جعفر مدرّس صادقی. تهران: مرکز.
- شهبازی، آرامش.(1391). «حقوق حیوانات: تأمّلی در نظریّه و رویّه»، فصلنامۀ پژوهش حقوق. سال چهاردهم، شمارۀ 36، صص 56-27.
- فکوهی، ناصر.(1386). تاریخ اندیشهها و نظریّههای انسانشناسی. تهران: نی.
- قاسمی، فرزانه.(1383). «مراتب و مؤلّفههای هویّت». در علیاکبر علیخانی. هویّت و بحران هویّت. تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و مطالعات اجتماعی.
- لویناس، امانوئل.(1373). گفتوگو با امانوئل لویناس(گفتوگوی رامین جهانبگلو با امانوئل لویناس). فصلنامه کیان. شمارۀ 22. صص 10-2.
- لویناس، امانوئل.(1399). زمان و دیگری. ترجمۀ سمیرا رشیدپور. تهران: نی.
- مک کواری، جان.(1377)، فلسفۀ وجودی. ترجمۀ محمّدسعید حنایی کاشانی. تهران: هرمس.
- مولوی، جلالالدّین محمّد بلخی.(1373). مثنوی معنوی. مطابق نسخۀ تصحیح شدۀ رینولد نیکلسن. مقدّمه و شرح حال بدیعالزّمان فروزانفر. تهران: جاویدان.
- نایبپور، کرم و نغمۀ ورقائیان.(1391). «خوانش تطبیقی روسلان وفادار، تیمبوکتو و سگ ولگرد». نشریّۀ پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی. زمستان1391، شمارۀ 10، صص 178-161.
- نجومیان، امیرعلی.(1386). «مفهوم دیگری در اندیشۀ ژاک دریدا». در خودی از نگاه دیگری: چهارمین همایش ادبیات تطبیقی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- نیچه، فریدریک.(1362). چنین گفت زرتشت. ترجمۀ داریوش آشوری. تهران: آگاه.
- نیچه، فریدریک.(1377). اراده معطوف به قدرت. ترجمۀ محمّدباقر هوشیار. تهران: فرزان روز.
- هاشمی، رقیّه و غلامرضا پیروز (1401). «تحلیل سگ ولگرد با رویکرد تبارشناسانه از مفهوم الیناسیون (از خود بیگانگی). پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، دورۀ 11، شمارۀ 2(پیاپی 26)، صص 142-121.
- هدایت، صادق.(1398). سگ ولگرد. تهران: مجید.
- هگل، گئورگ ویلهم فریدریش.(1392). پدیدارشناسی جان. ترجمۀ باقر پرهام. تهران: کندوکاو.
ب.منابع لاتین
-Adams, Carol J. (2010). The sexual Politics of Meat, A Feminist – vegetarian Critical theory. New York: Continuum. -Anderton, Joseph (2016). “Dogdom: Nonhuman Others and the Othered Self in Kafka, Beckett and Auster”. Twentieth Century Literature. Vol. 62. N0. 3, Pp. 271-288. -Aristotle. (350 BC.). On the Soul. Trans J.A. Smith. Book1. A Universal Download Edition. Pp. 41-43. -Bakhtin, Mikhail. (1993). Toward a Philosophy of the Act. translated by Vadim Liapunov. Austin: University of Texas Press. -Bates, Thomas. R. (1975). “Gramsci and the Theory of Hegemony”, Journal of the History of Ideas. Vol. 36. No. 2, Pp. 351-366. -Derrida, Jacques. (2002). Writing and Difference. Translated by Alan Bass. 4th Edition, London: Routledge. -Evans, C. Stephen. (2006). Kierkegaard on Faith and the Self. Collected essay. Texas: Baylor University Press. -Ittner, Jutta (2006). The Spaniel, Part Canine Puzzle: Anthropomorphism in Woolf’s Flush and Auster’s Timbuktu”. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal. Vol. 39. No. 4, Pp. 181-196. -Kierkegaard, Soren. (1983). The sickness Unto Death: A Christian Psychological Exposition for Upbuilding and Awakening. Ed and Trans by Howard V. Hong and Edna H. Hong. Princeton: Princeton University Press. -Korsgaard, Christian M. (1996). The Sources Normativity. Cambridge: Cambridge University Press. -Levinas, Emmanuel. (2011). Totality and Infinity: An Essay on Exteriority.Translated by Alphonso Lingis. Duquesne University press. -Michelman, Stephen. (2008). Historical Dictionary of Existentialism. The scarecrow Press. Inc. -Nibert, David. (2013). Animal Oppression and Human Violence: Domesecration, Capitalism and Global Conflict. New York: Columbia university press. -Regan, Tom. (1983). The Case for Animal Right. Berkeley: University of California Press. -Roger, Catherine (2004). “The Ego, the Self and the Subject in Paul Auster’s Fictions”. Poetics of the Subject. Area Online: https://Doi.Org/10.4000/ Erea. 71. -Rotenstriech, Nathan. (2009). Immediacy its Limits (Revivals): A Study in Martin Buber’s Thought. London: Routledge, Taylor and Francis Group. ELibrary(https://doi.org/10.4324/9780203858240). -Sartre, Jean Paul. (1966). Existentialism and Humanism.translated by Philip Mairet. London: Methuen. -Singe, Peter. (1993). Practical Ethics. 2nd Edition.Cambridge: Cambridge university press. -Sign, Peter. (1976). “All Animals Are Equal”, Animal Right and Human Obligations”. Eds Tom Regan and Peter Singer. New jersey: Prentice- Hall | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |