
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,066 |
تحلیل انسجام و پیوستگی دو حکایت متوالی از باب دوم گلستان بر اساس الگوی انسجام غیرساختاری | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
دوره 26، شماره 53، تیر 1402، صفحه 177-213 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2023.21430.3060 | ||
نویسنده | ||
بابک کاویانی سورکی* | ||
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
از جمله مباحثی که همواره دربارة گلستان سعدی مطرح میشود، مبحث بود یا نبود ساختار و سیستم در متن گلستان است. عدهای، حکایات گلستان را فاقد نظم و ارتباط معنایی میدانند و گروهی دیگر معتقد به معماری سنجیده، متقارن و نظاممند گلستان هستند. امروزه کاربست موفقیتآمیز نظریة زبانشناسی نقشگرا در مطالعة متون ادب پارسی، مسیر جدیدی را برای ساختارشناسی گلستان گشوده است. در این جستار با کاربرد نظریة زبانشناسی نقشگرا و استخدام الگوی «انسجام غیرساختاری»، هماهنگی انسجامی و پیوستگیِ بین دو حکایت از باب دوم گلستان بررسی شده است. هدف از این پژوهش این است که با تحلیل روابط معنایی بین عناصر سازندة این دو حکایت، درجة انسجام و پیوستگی آنها سنجیده شود. بر این اساس، معلوم میشود که آیا اساساً سعدی در چینش حکایات، نیّت و مقصود خاصی را در نظر داشته است یا خیر؟ نتایج این مطالعه حاکی از تعدّد گرههای معنایی، تعامل زنجیرههای کانونی و هماهنگی انسجامی چشمگیر میان این دو حکایتِ ظاهراً مجزّاست. کاربست الگوی انسجام غیرساختاری سبب آشکار شدن نیّت سعدی در سازماندهی موضوع، درونمایه، صحنهآرایی، کنشگران و پیرنگ پیوسته در دو حکایت گردید. بافتار درونزبانی و برونزبانی هر حکایت با حکایت دیگر کاملاً قرینه است. در مجموع، ارتباط عناصر و تعامل بین مقولههای این دو حکایت، گفتمانی واحد را میآفریند؛ بنابراین، حاصل کاربرد نظریة زبانشناسی نقشگرا این امکان را فراهم میسازد تا به صورت کمّی و بهدور از هرگونه کلّیگویی و اظهار نظر ذوقی-سلیقهای، هماهنگی انسجامی و پیوستگیِ بین حکایتهای هر باب گلستان را آشکار کنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام غیرساختاری؛ پیوستگی؛ هماهنگی انسجامی؛ حکایت؛ گلستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |