
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
تجلی همدردی در داستانهای کودک و نوجوان و نسبت آن با تربیت دینی | ||
مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 15، مهر 1402، صفحه 82-102 اصل مقاله (595.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jir.2023.21396.1417 | ||
نویسندگان | ||
میثم کوه گرد* 1؛ جواد فرزانفر2 | ||
1مدرس مدعو- دانشگاه فرهنگیان شیراز | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد نیریز، دانشگاه آزاد اسلامی، نیریز، ایران | ||
چکیده | ||
همدردی، یکی از مفاهیم اخلاقی– تربیتی در ادبیات و فرهنگ زیستی و اجتماعی انسان-هاست. همدردی و همدلی از نظر معنایی بسیار نزدیک به هم هستند اما با این حال تفاوت ظریفی نیز دارند. همدردی را قدرت ورود به احساسات یا ذهن فرد دیگر گفتهاند و همدلی قدرت ورود به شخصیت فرد دیگر و تصور تجربیات او بیان شده است . در پژوهش حاضر سازهی همدلی و همدردی در داستانهای دخترک کبریت فروش: کریستین آندرسن. سرود کریسمس: چارلز دیکنز. ننه مهربون: حسین مجیدی. شاهزاده خوشبخت: اسکاروایلد. ملکه زنبورها: دوستی و بهترین نان برای مهربانترین حیوان: فرجالهی. مهمان-های ناخوانده: باربر، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. از سوی دیگر مفهوم همدردی و همدلی در آموزههای دینی مورد بحث واقع شده است. پژوهش حاضر یک مطالعهی کیفی است که به هدف بررسی سازهی مذکور و تجلی آن در ادبیات دینی و داستانی صورت پرداخته است. پیامد این مفهوم مخاطب را متوجه حضور دیگری مینماید. برای این امر درک دیگران و همدلی با دیگران به تربیت معنا میبخشد و جهان انسانی را زیباتر میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
همدردی؛ همدلی؛ داستان؛ تربیت دینی؛ تعلیم و تربیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |