
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,071 |
مقابله و تحلیل عنوانهای شعری احمد مطر با سید حسن حسینی | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 29، اسفند 1402، صفحه 259-278 اصل مقاله (888.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2023.21500.3621 | ||
نویسندگان | ||
سید علی فواضل1؛ صفیه مرادخانی* 2؛ سیدمحسن حسینی3 | ||
1دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آیاد، ایران | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
در روزگار معاصر نامگذاری شعر اهمیت بسیار یافته، برخی تلاش کردهاند از طریق آن به تحلیل شعر بپردازند. حسن حسینی و احمد مطر دو تن از شاعران پایداریاند که بررسی تطبیقی عنوان های اشعارشان مساله اصلی این پژوهش است. نتایج این پژوهش که به شیوه تحلیلی -توصیفی و بررسی تطبیقی صورت گرفت حاکی از آن است که میان عنوان و اندیشة حاکم بر اشعار این دو شاعر، پیوندی استواربرقرار است. آنها با بهرهگیری از محتوای سرودهها که بهطور عمده، مفاهیم اجتماعی، سیاسی، پایداری است، عنوان سرودههایشان را برگزیدهاند. از نظر زبانی، ساختهای واژهای، دو جزئی و پس از آن ساخت سه جزئی بیشترین بسامد را داشته، از لحاظ ادبی پربسامدترین آرایههای به کار رفته در عنوانهای شعری براعتاستهلال، استعاره و تلمیح است. از جهت ارتباط عنوان با محتوا، دو شاعر به انتخاب عنوان هم از درون متن و هم خارج متن توجه داشتهاند البته حسینی با انتخاب عناوین سادة خارج از متن سعی کرده تا پیام سرودههای خود را بلیغ و رساتر بیان کند. همچنین گرایش غالب دو شاعر به مفاهیم انتزاعی آشکار است. در این میان مطر نسبت به حسینی برای توصیف بهتر نابسامانیهای موجود، از مفاهیم انتزاعی، بیشتر بهره برده است. | ||
کلیدواژهها | ||
احمدمطر؛ سیدحسن حسینی؛ عنوان شعر؛ ادبیات پایداری | ||
مراجع | ||
کتابنامه
- احمد غنیم، کمال (1998). عناصر ابداع الفنی فی شعر احمد مطر. الطبعه الاولی. القاهره: مطبعه مدبولی
- حسینی، سید حسن (1396). مجموعة کامل شعرهای سید حسن حسینی. چاپ اول. تهران:کتاب آبی.
- حسینی، سید حسن و بیدج، موسی (1381). نگاهی به خویش (گفت وگو با شاعران و نویسندگان معاصر عرب). چاپ اول. تهران: سروش.
- سعدونزاده، جواد. (1388). «مظاهر ادب المقاومه فی شعر احمد مطر». ادبیات پایداری(ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان). دورة اول، شمارة 1، صص 70-51
- شاملو، احمد. (1389). مجموعه آثار، دفتر یکم: شعرها. تهران: نگاه.
-شمس لنگرودی. (1377). تاریخ تحلیل شعر نو. ج 1. تهران: نشر مرکز.
- مــطـر، احـمـد (1984). لافتات1. الطبعه الاولی. لندن: منتدی سور الازبکیه.
- مــطـر، احـمـد(1987). لافتات2. الطبعه الاولی. لندن: منتدی سور الازبکیه.
- مــطـر، احـمـد(1989). لافتات3. الطبعه الاولی. لندن: منتدی سور الازبکیه.
- مــطـر، احـمـد (1992). لافتات4. الطبعه الاولی. لندن: منتدی سور الازبکیه.
- مــطـر، احـمـد (1994). لافتات5. الطبعه الاولی. لندن: منتدی سور الازبکیه.
- مــطـر، احـمـد (1996). لافتات6. الطبعه الاولی. لندن: منتدی سور الازبکیه.
- مــطـر، احـمـد (1999). لافتات7. الطبعه الاولی. لندن: منتدی سور الازبکیه.
- هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان.(1383). کشف المحجوب. به کوشش محمود عابدی. تهران: سروش.
- هیمه، عبدالحمید. (2000). علامات فی الإبداع الجزائری. مدیریۀ الثقافۀ و لجنۀ الحفلات. الجزائر: سطیف.
- یاحقی، محمدجعفر. (1388). جویبار لحظهها. تهران: جام | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |