
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,072 |
بررسی تطبیقی انسانشناسی عرفانی و فلسفی از دیدگاه مولانا و کانت | ||
نشریه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 29، اسفند 1402، صفحه 1-32 اصل مقاله (984.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jcl.2023.22119.3662 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه آفرین کیا1؛ فاطمه حیدری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل مهم اندیشه بشری، انسان و هستی ناشناخته اوست که همواره محور بحث در بین فیلسوفان و عارفان بودهاست. آنان بر اساس دیدگاه خود به انسان از دو منظر نگریستهاند: برخی از وضع موجود انسان و در بارۀ اینکه «انسان چگونه هست و چگونه نیست» سخن میگویند و پارهای در بارۀ شرایط انسان مطلوب گفتوگو میکنند به اینمعنا که انسان چگونه باید باشد و نباشد. در مقایسه این دو رویکرد باید گفت: انسانشناسی فلسفی با نگاهی عقلانی به مسائل اساسی انسان به-عنوان یک موجود عقلانی و اندیشمند و انسانشناسی عرفانی از راه علم حضوری به مطالعه و بحث در بارۀ انسان و چگونگی دستیابی او به کمال میپردازد. این مطالعه با روش توصیفی ـ تطبیقی و در جهت تبیین، تحلیل و تطبیق انسانشناسی فلسفی و انسانشناسی عرفانی از دیدگاه کانت و مولانا پرداختهاست. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد هدف غایی مولانا در انسان-شناسی معرفی انسان کامل یا مطلوب است و حال آن که کانت در انسانشناسی پراگماتیکی خود، انسان موجود را معرفی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان؛ انسانشناسی عرفانی؛ انسانشناسی فلسفی؛ مولانا؛ کانت | ||
مراجع | ||
کتابنامه
الف. منابع فارسی
- ابن عربی، محیالدین محمدبنعلی. (بیتا). الفتوحات. ج ۴. بیروت: دار صار.
- ارسطو. (1393). دربارۀ نفس. ترجمۀ علی مراد داوودی. تهران: حکمت.
- دورانت، ویلیامجیمز. (1387). تاریخ فلسفه. ترجمۀ عباس زریابخویی. تهران: علمی و فرهنگی.
- دیرکس، هانس. (1389). انسانشناسی فلسفی. ترجمۀ محمدرضا بهشتی. تهران: هرمس.
- رجبی، محمود. (1386). انسانشناسی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
- زرینکوب، عبدالحسین. (1383). سرنی. ج 1. تهران: انتشارات علمی.
- صانعی دره بیدی، منوچهر. (1384). جایگاه انسان در اندیشه کانت. تهران: ققنوس.
- فربد، محمد صادق. (1388). مبانی انسانشناسی. تهران: نشر پشوتن.
- قیصری، داوود. (1392). شرح فصوص الحکم. ترجمۀ محمد خواجوی، تهران: مولی.
- کاپلستون، فردریک. (1385). تاریخ فلسفه. ترجمۀ آذرنگ و یوسف ثانی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- کانت، ایمانوئل. (1385). نقد عقل عملی. ترجمۀ انشاءالله رحمتی. تهران: نورالثقلین.
- لاندمان، مایکل. (1350). انسانشناسی فلسفی. ترجمۀ دکتر رامپور صدرنبوی. مشهد: چاپ طوس.
- مجلسی، محمدباقر. (1404ق). بحارالانوار. جلد 2. بیروت: مؤسسه الوفاء.
- مصلح، علیاصغر. (1388). تمهیدی برای فهم: انسان در فلسفه معاصر. رهیافتهای فکری ـ فلسفی معاصر در غرب. ج اول. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مولوی، جلالالدین. (1378). کلیات دیوان شمس. تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: بهزاد.
- مولوی، جلالالدین. (1398). مثنوی معنوی. تصحیح محمدعلی موحد. تهران: هرمس.
- مولوی، جلالالدین محمد. (1390). فیه ما فیه. با تصحیحات و حواشی بدیعالزمان فروزانفر. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- واعظی، احمد. (1377). انسان از دیدگاه اسلام. تهران: سمت.
- میرباقری فرد، سید علیاصغر. (1391). «عرفان عملی و نظری». پژوهشهای ادب عرفانی. دوره 6، شماره 2، صص 87-65.
ب. منابع لاتین - Britannica, E. (2023). encyclopedia Britannica. Chicago: University of Chicago. - Kant, Immanuel. (1991). The metaphysics of morals. Trans by Mary Gregor. Cambridge: Cambridge University Press. - Kant, Immanuel. (1974). anthropology from a pragmatic view. Trans by Mary Gregor. hauge: Martinus Nijhoff. - Weiler, Gershon. (2007). Kant's Question What is Man? www.sagepublication.com,1-23. - Wilson. Holly .L. (2006). kant’s Pragmatic anthropology: Its Origin, meaning, and critical significance. Albany: State University of New York Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |