
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,079 |
بررسی منصب قصّهخوان و آیینهای درباری مربوط به آن در طول تاریخ ادب شفاهی ایران (تا دورۀ قاجار) | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
مقاله 17، دوره 22، شماره 43، شهریور 1402، صفحه 593-626 اصل مقاله (847.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2023.4070 | ||
نویسندگان | ||
نجمه نوروزی چگینی* ؛ احمد امیری خراسانی؛ نجمه حسینی سروری | ||
دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
چکیده دربار پادشاهان از دیرباز، جلوهگاه آیینها و مناسباتی بوده که با ریشههای ادب و تاریخ هر ملّت پیوند خورده است و به تبع آن، فرهنگ و تمدّن پیشینیان به گونهای تسلسلوار، در پیدایش فرهنگ آیندگان تأثیرگذار بوده است. قصّهگویی و قصّهخوانی به عنوان یکی از مناصب و تشکیلدهندۀ آیینهای ادبی در دربار، سنّت دیرین ادب شفاهی را تجدید حیات نموده است. دربارۀ این منصب در ادوار مختلف ادبی میتوان گفت: بعضی از نویسندگان، تشکیل اوّلین دورۀ قصّهگویی ایرانی را مربوط به دورۀ کیانیان و هخامنشیان و بعضی، خنیاگران عهد اشکانی یعنی«گوسانان» میدانستند. در دورههای بعدی یعنی دورههای سامانیان تا غزنویان، «موبدان» و «ندیمان» این نقش را همراه با حماسهخوانی ایفا کردند و یک ندیم میبایستی دارای مجموعۀ آدابی از جمله: شاعری، خنیاگری، شیواسخنی و نمایشپردازی میبود. در دورۀ مغولان نیز، قصّههای ایرانی در اثر تلخیهای حملۀ مغولان بیشتر جنبۀ مذهبی پیدا کرد. در دربار صفویّه، قصّهخوانی به اوج شکوفایی خود رسید و این منصب در دربار قاجار با عنوان «نقّالباشی» تجدیدی دوباره پیدا میکند. این جُستار به روش تحلیل کیفی سعی بر آن دارد تا به بررسی این منصب و به تبع آن تغییرات آیینها و آداب آن در دربار پادشاهان ایرانی بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: قصّهخوان؛ نقّال؛ ادب شفاهی؛ مناسبات ادبی؛ دربار | ||
مراجع | ||
منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |