
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,078 |
سخن کاوی فرامتن و تحلیل گفتمان قدرت در نسخه داستانی بهجت افزای جربادقانی | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
دوره 26، شماره 54، دی 1402، صفحه 43-73 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2024.21915.3081 | ||
نویسندگان | ||
فرشته آزادتبار* 1؛ فاطمه کوپا2؛ علی پدرام میرزایی3؛ نرگس محمدی بدر3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
2استاد دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
برپایه رویکرد فرکلاف در تحلیل گفتمان، متن های روایی می توانند در بازآفرینی ساختارهای فرهنگی،سیاسی ، اجتماعی و تولید معنا سهم مهمی داشته باشند،نسخه بهجت افزا داستان بلندی از محمد مهدی جربادقانی در دوره صفویه است که بافتی فرامعنا در ساختار خود و فرا متن دارد؛ با بررسی زبان شناختی داستان بهجت افزا، لایه های زیرین و پنهان متن ،یعنی وضعیت رابطه قدرت وایدئولوژی در دوره شاه عباس اول و شاه صفی آشکار می شود ؛ متن در سه لایه توصیف،تفسیرو تبیین مورد بررسی قرارگرفته است. فرضیه بنیادین تحقیق این است که در داستان، گفتمانی در خور قدرت و جایگاه اجتماعی هر یک از شخصیت های داستان حکمفرما است؛ با بررسی این داستان در سه سطح الگوی فرکلاف روشن شد که کاربرد متفاوت الفَاظ، استفاده از وجه های مختلف زبانی و دستوری، تفاوت شیوه های اقناعی، دیدگاه شخصیتهای داستان نسبت به یکدیگر و صراحت و پوشیدگی در گفتار مستقیما به تفاوت نقش قدرت در این داستان بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف"؛ "؛ قدرت"؛ بهجت افزا | ||
مراجع | ||
فهرست منابع
الف.منابع فارسی
1 -آقا گل زاده،فردوس. (1390).تحلیل گفتمان انتقادی.تهران: علمی و فرهنگی.
2-ابوالقاسم فردوسی. (1387).نامه باستان. به کوشش میر جلال الدین کزازی. تهران: سمت
3-امینی شلمزاری، زهرا؛ نصر اصفهانی، محمدرضا و روضاتیان،سیده مریم. (1402). «تحلیل گفتمان انتقادی قدرت در خسرو و شیرین نظامی». فصلنامه متن پژوهی ادبی. دوره 27،ش .96صص173-2001.
4- بدیعالزماننامه. (1386). تصحیح حسن ذوالفقاری و پرویز ارسطو. تهران: چشمه
5- جربادقانی، محمد مهدی. (ق11). بهجتافزا. تهران،موزه و کابخانۀ ملی ملک. ش ثبت 2903 .
6-جعفریان،رسول. (1378). قصهخوانان در تاریخ اسلام و ایران. تهران:آگه.
7- جهانگیری، جهانگیو بندرریگی زاده ،علی. (1392). «زبان، قدرت و ایدئولوژی در رویکرد انتقادی نورمن فرکلاف به تحلیل گفتمان». پژوهش سیاست نظری. (14) صص 57-82.
8-خرانه دارلو، محمدعلی و جلالهوند الکامی،مجید. (1392).«تحلیل انتقادی گفمان قدرت در دو فصل از سیاست نامه خواجه نظام الملک توسی». سیاست جهانی. دورۀ 2. شمارۀ 3. صص 89-108.
9-دشتی، سید محمد .(1378). «قصههای عامیانه در عصر صفوی». ادبیات داستانی.ش 52. صص10-17.
10-ذوالفقاری،حسن. (1399).یکصد منظومه عاشقانه فارسی. تهران: چشمه.
11-ذوالفقاری،حسن. (1394). زبان و ادبیات عامه. تهران: سمت.
12-سلطانی،سید علی اصغر. (1384).قدرت،گفتمان و زبان. تهران: نی.
13-علی حوری، محبوبه.(1400). «بنیادهای فرهنگ عامیانه در منظومه بدیع الزمان نامه». فصلنامه پژوهشهای ادبی.سال .18 شمارۀ 74.صص97-123.
14-فرکلاف،نورمن. (1379).تحلیل گفتمان انتقادی. مترجمان فاطمه شایسته پیران و دیگران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
15-کیوانی،مهدی.(1392).پیشهوران و زندگی صنفی آنان در عهد صفوی. ترجمۀ یزدان فرخی؛ تهران: امیر کبیر.
16-محجوب،محمد جعفر. (1393).ادبیات عامیانه ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری. تهران: نشر چشمه.
17-منصوری، زهرا ودیگران. (1398).«تحلیل واژگان مرتبط با اجتماعیات در خمسۀ نظامی با رویکرد تحلیل گفتمان فرکلاف». متن پژوهی ادبی.س 23.ش80. صص60-33.
18-نامور مطلق،بهمن. (1395).بینامتنیت؛از ساختارگرایی تا پسامدرنیسم. تهران: سخن.
19-نظامی گنجوی ،الیاس بن یوسف. (1388).اقبالنامه. تصحیح قادر فاضلی ،تهران: انتشارات بین المللی هدی.
ب.منابع لاتین
1- Fairclogh,N .(1989).Language and power.publish in the united states of America:by longman Inc.New York.
2- Fairclogh,N. (2003).Analysing Discours. New york.London:Routledage.
3- vanDijk,T.A.(2008). Discourse and power contributions to Critical discourse studies. Houndmills:palgrare
4- Wodak,R.(2001). "What CDA is about-a summerary of its history important Concepts and its Development".In R.Wodak and M.Mayer.Metod of critical Discourse Analysis .London:sage.pp:1-13. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |