
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,066 |
بچّهخوانی در ادبیّات عامّه | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1402 اصل مقاله (670.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2023.20887.2438 | ||
نویسنده | ||
مسلم نادعلی زاده* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
بچّهخوانی اصطلاحی است مربوط به دو حوزة ادبیّات عامّه: تعزیه (شبیهخوانی) و ادبیّات مکتبخانهای. در تعزیه کودکانی که در نقشهایی همچون طفلان مسلم، سکینه و رقیّه شبیهخوانی میکنند، اصطلاحاً بچّهخوان نامیده میشوند و در ادبیّات مکتبخانهای نیز منظور از بچّهخوانی، کتابهایی است که برای آموزش کودکان در دورۀ قاجار و اوایل پهلوی به صورت منظوم و منثور تألیف میشده است. در این مقاله، پس از تبیین این اصطلاح در تعزیه و ادبیّات مکتبخانهای، به ابعاد مختلف موضوع پرداخته و کوشش شده است تا جوانب مختلف مسئله، جستارگشایی شود. با این هدف، شیوۀ آموزش و تربیت کودکان در شبیهخوانی به منظور ایفای نقشهای گوناگون و نیز منابع و مواد درسی در مکتبخانهها بررسی میشود. پیش از این دربارۀ بچّهخوانی، صرفاً اطّلاعاتی پراکنده وجود داشته است و مقالۀ حاضر، از حیث پرداختن مستقل به این موضوع، اهمّیّت دارد. روش تحقیق در این نوشتار، توصیفی ـ تحلیلی و روش گردآوری اطّلاعات، کتابخانهای و سندپژوهی است. از نتایج این پژوهش برمیآید که استفاده از قصّه در فرآیند آموزشیِ کودکان دورۀ قاجار و بهرهمندی از حضور کودکان مستعد و خوشصدا در اجرای مراسم شبیهخوانی، نشاندهندۀ توجّه ارباب هنر در سدههای پیشین به تربیت نسلی و پرورش صحیح و اصولیِ کودکان با تکیه بر قصّه و نمایش است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات عامّه؛ بچّهخوانی؛ تعزیه؛ مکتبخانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |