
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,068 |
تحلیل بنیانهای منطق مکالمه در روایت و تصویرپردازی داستان اسب آبنوس از نسخۀ خطی هزارویکشب | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
مقاله 2، دوره 22، شماره 44، دی 1402، صفحه 1-33 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis/jis.2023.4118 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه ادراکی1؛ حسین عابددوست* 2؛ زیبا کاظم پور3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشیارگروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3استادیار گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
داستان اسب آبنوس یکی از نگارههای مجموعۀ هزارویکشب است که از ارزشهای معنایی و تصویری بسیاری برخوردار است. این اثر که در دورۀ قاجار مصور شده است، اکنون در مجموعۀ کاخ گلستان قرار دارد. هدف از تحقیق حاضر تحلیل گفتگومندی و چندصدایی، پیوستار زمان و مکان، ارتباط خود و دیگری و کارناوالگرایی در متن و تصویر نگارۀ اسب آبنوس از نسخۀ هزارویکشب است. تحلیل حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که بنیانهای نظریۀ منطق مکالمه در محتوای داستان اسب آبنوس و نیز در تصویرگری آن چگونه قابل شناسایی است. همچنین، نمود شباهتها و تفاوتهای گفتگومندی در روایت داستان و تصویرگری نگارههای این نسخه کدام است؟ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و شیوۀ گردآوری اطلاعات کتابخانهای از طریق یادداشتبرداری و تصویرخوانی است. روش تجزیه و تحلیل یافتهها کیفی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بیان روایی و گفتگومندی، چندصدایی، پیوستاری زمان و مکان و کارناوالگرایی در محتوای داستان اسب آبنوس قابل شناسایی است. صنیعالملک توانسته این مؤلفهها را در تصویرگری بازنمایی کند. در واقع، رابطۀ تکاملی میان متن و تصویرگری نسخۀ خطی داستان اسب آبنوس برقرار است؛ به شکلی که همان اصول منطق مکالمه که در متن قابل شناسایی است، در تصویرگری نیز نمایش بارزی یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: اصول منطق مکالمه؛ داستان اسب آبنوس؛ تصویرگری؛ هزارویکشب | ||
مراجع | ||
آفرین، فریده (1391). مطالعۀ تطبیقی ویژگیهای هزار و یکشب صنیعالملک و وجوه خاص سینمایی، نشریۀ هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، شمارۀ 50، ص 33-42.
احمدی، آریان و دیگران، امید (1395). کتاب روایت، درسگفتارهای داستان، گردآوری و تدوین کیهان خانجانی، تهران: آگه.
احمدی، بابک (1382). ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز.
اسدزاده، وحید (1384). واگویههایی از هزارویکشب، کتاب ماه هنر، ص 104-112.
بیضایی، بهرام (1395). هزارافسان کجاست؟ پارۀ دوم ریشهیابی درخت کهن، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
پنجهباشی، الهه (1396). بررسی بازتعریف گفتگومندی در آرای میخاییل باختین با نقاشیهای فتحعلیشاه در دورۀ اول قاجار، پژوهشهای انسانشناسی ایران، دورۀ هفتم، شمارۀ 2، پاییز و زمستان، ص 135-151.
پوینده، محمدجعفر (1377). درآمدی بر جامعه شناسی ادبیات، تهران: انتشارات نقش جهان.
تودوروف، تزوتان، معینی علمداری، جهانگیر (1381). نقد و معرفی کتاب: منطق گفتگویی میخاییل باختین، مطالعات ملی، شمارۀ 12، ص 161-175.
حافظنیا، محمدرضا (1399). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
حسینی، مهدی؛ محرمزاده، ناتاشا (1393). بررسی نگارۀ وقتی خلیفه با جعفر صحبت میدارد، نگارینۀ هنر اسلامی، شمارۀ 2، ص 25-38.
خانیکی، هادی (1392). در جهان گفتگو، بررسی تحولات گفتمانی در پایان قرن بیستم، تهران: نشر هرمس.
رمضانی، ابوالفضل؛ یزدانی، انیسه (1394). بررسی سه مضمون باختینی کارناوال، گفتگوگرایی و کرونوتوپ در نمایشنامة سر فرود آورد تا پیروز شود یا اشتباهات یک شب اثر الیور گلدسمیث، پژوهش ادبیات معاصر جهان، شمارۀ 2، ص 245-274.
زارع رفیع، فرانک (1394). مطالعۀ نقشمایههای هنری در هزارویکشب صنیعالملک، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، استاد راهنما: ناهید عبدی، دانشگاه هنر تهران.
زارعزاده، فهیمه (1388). مقایسۀ تطبیقی سیمای زن در داستانهای هزارویکشب و نگارههای صنیعالملک، پژوهش زنان، شمارۀ2.
ستاری، جلال (1368). افسون شهرزاد، پژوهشی در هزارویکشب، تهران: توس.
شافعی، مینو (1384). هنر نقاشی دورۀ قاجار و صنیعالملک، نشریۀ کتاب ماه هنر، شمارۀ 81 و 82، ص 122-126.
شریفی، لیلا؛ ضرغام، ادهم (1392). سیر تحول تصویر اسب از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی، فصلنامۀ علمی پژوهشی نگره، شمارۀ 28، ص 41-57.
غلامپورگلی، محبوبه (1390). بررسی نشانهشناسانۀ هزارویکشب صنیع الملک، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، استاد راهنما: فاطمه هنری مهر، دانشگاه الزهرا.
فریزر، جیمز جورج (1382). شاخۀ زرین، ترجمۀ کاظم فیروزمند، تهران: آگاه
قلیپور بلسی، زهرا (1398). کارناوالگرایی در هزارویکشب، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، استاد راهنما: علی صفایی، دانشگاه گیلان.
کلیگز، مریف (1388). درسنامهی نظریهی ادبی، ترجمۀ جلال سخنور، الهه دهنوی، سعید سبزیان م، تهران: نشر اختران.
کهنموییپور، ژاله (1383). چندآوایی در متون داستانی، پژوهش زبانهای خارجی ، شمارۀ16، ص 5-16.
مفیدی، محمدرضا؛ مفیدی، سحر (1400). روش تحقیق پیشرفته در پژوهش هنر، تهران: نشر کیان دانش.
مکاریک، ایرنا ماریا (1388). دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀمهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: نشر آگه.
نامورمطلق، بهمن (1394). درآمدی بر بینامتنیت (نظریهها و کاربردها)، تهران: سخن.
نامورمطلق، بهمن (1387). باختین، گفتگومندی و چندصدایی: مطالعۀ پیشابینامتنیت باختینی، پژوهشنامۀ علوم انسانی، شمارۀ 57، ص 397-414.
نظری، فاطمه (1390). کالبدشکافی تصویری از کتاب هزارویکشب، نشریۀ نگره، دورۀ 6، شمارۀ17، ص 5-13.
نولز، رونالد (1393). شکسپیر و کارناوال پس از باختین، ترجمۀ رؤیا پورآذر، تهران: نشر هرمس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |