
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,070 |
نوروز (در دو متن پهلوی، یک متن مانوی و عربی) | ||
پژوهشنامه تمدن ایرانی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، دی 1402، صفحه 122-146 اصل مقاله (471.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jic.2024.22771.1282 | ||
نویسندگان | ||
آرمان بختیاری* 1؛ علی سعیداوی2 | ||
1دانشیار گروه فرهنگ و زبانهای باستان، دانشگاه بوعلی سینا. ایران | ||
2استادیار زبان و ادبیات عرب، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
چکیده | ||
اگرچه نام نوروز در پهلوی آمده است با اینهمه از چگونگی پیدایش و آئینهای آن در هیچیک از نوشتههای پهلوی سخنی به میان نیامده است! نه در اوستا از آن سخنی رفته است و نه در پارسی باستان! تنها در چند متن پهلوی، یک متن مانوی به پارسی میانه و متنی دیگر به سغدی واژۀ نوروز آمده است. بهراستی همۀ آگاهی ما از نوروز و چگونگی آن از دورۀ اسلامی و نوشتههای نویسندگان مسلمان به پارسی و عربی است. در این مقاله، نخست واژۀ نوروز در متن پارسی میانه مانوی M319 S.2 بررسی شده، سپس بر پایۀ دو متن پهلوی ماه فروردین روز خرداد و بندهشن و نیز متن عربی جاحظ در المحاسن و الاضداد آنچه که دربارۀ این آیین میتوان بهدست آورد بررسی شده است. متنهای پهلوی و مانوی، نویسهگردانی، آوانویسی و ترجمه شدهاند و متن عربی، پس از آوردن متن اصلی، ترجمه شده است. سپس بر پایۀ دو متن پهلوی ماه فروردین روز خرداد و بندهشن و نیز متن عربی جاحظ در المحاسن و الاضداد آنچه که دربارۀ این آیین میتوان بهدست آورد بررسی شده است. متنهای پهلوی و مانوی، نویسهگردانی، آوانویسی و ترجمه شدهاند و متن عربی، پس از آوردن متن اصلی، ترجمه شده و بررسی شده است و نه در پارسی باستان! تنها در چند متن پهلوی، یک متن مانوی به پارسی میانه و متنی دیگر به سغدی واژۀ نوروز آمده است. بهراستی همۀ آگاهی ما از نوروز و چگونگی آن از دورۀ اسلامی و نوشتههای نویسندگان مسلمان به پارسی و عربی است.که بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
: نوروز؛ متنهای پهلوی؛ متنهای مانوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |