
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,068 |
مفهوم سازی فراگیری اجتماعی مرتبط با پیاده روی، تلاشی در دستیابی به شهرهای انسانی | ||
جغرافیای اجتماعی شهری | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 24، فروردین 1403، صفحه 155-168 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقالۀ پژوهشی (کاربردی - توسعه ای) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/JUSG.2024.2122 | ||
نویسندگان | ||
مهدی استادی جعفری1؛ عاصمه قاسمی* 2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات | ||
2گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
توسعه ناموزون فرم شهری در سالیان اخیر سبب تشدید مخاطرات عمدهای از جمله کاهش قابلیت پیادهروی گردیده است. کاهش قابلیت پیادهروی نه تنها ریشه در محیط انسانساخت دارد، بلکه بصورت ساختاری دلایل غیرفیزیکی و از جمله زمینههای اجتماعی داشته که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر، غالب برنامهریزیهای شهری برای افراد پیاده، برای استفاده تمامی گروههای جامعه نبوده، بهگونهای که عدم امکان بهرهگیری از خدمات و تسهیلات شهری برای همگان، منجر به تقویت طرد اجتماعی گردیده است. این پژوهش از نظر هدف و نوع آن، از نوع تحقیقات کاربردی است. از نظر روش، پژوهش کمی و توصیفی-تحلیلی است. در این مقاله با استفاده از روش دلفی دومرحلهای و نظرخواهی خبرگان، ابعاد و عوامل اجتماعی مرتبط با پیادهروی شناسایی و پس از آن میزان اثرگذاری هر عامل بر فراگیری اجتماعی با استفاده از تحلیلهای آماری در نرمافزار SPSS تعیین شده است (n=28). مطابق با آزمون فریدمن، در بعد اجتماعی پیادهمداری، تمایلات افراد و نگرشهای افراد با ضرایب رتبهای 7.71 و 6.74 دارای درجه اهمیت بالایی هستند. همچنین، دسترسی فراگیر، برابری و شمول و تحرک-پذیری و حضور با ضرایب رتبهای 4.40 و 4.36 و 4.30 از درجه اهمیت بالایی برخوردار بودهاند (05/.>p). با این وصف، مفهوم فراگیری اجتماعی مرتبط با پیادهروی بهعنوان مفهومی نوین در دستیابی به شهرهای انسانی معرفی شده است.نتایج تحقیق نشان میدهد، توجه به تمایلات و نگرشهای افراد میتواند اثرات مثبتی در بهبود دسترسی فراگیر، تحرکپذیری، حق انتخاب، تعامل و مشارکت شهروندان و در نهایت، دستیابی به WRSI قلمداد گردد. در زمینه فراگیری اجتماعی، توجه به دسترسی فراگیر و برابری و شمول در طرحهای توسعه شهری از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. نتایج تحقیق نشان میدهد، توجه به زمینههای اجتماعی انتخاب شیوه پیادهروی بتواند بواسطه تشویق تمامی گروهها و افراد به حضور فعال در جامعه و تقویت مشارکت و تعاملات شهروندی، محرک فراگیری اجتماعی محسوب شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیاده مداری؛ فراگیری اجتماعی؛ مدل PESTEL؛ WRSI | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |