
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,061 |
بازتاب جنبش عدالتخواهانۀ روشنایی در اشعار شاعران معاصر افغانستان | ||
ادبیات پایداری | ||
دوره 15، شماره 29، اسفند 1402، صفحه 327-362 اصل مقاله (766.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2024.23018.2939 | ||
نویسندگان | ||
مسلم نادعلی زاده* 1؛ بسم الله برهانی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه بینالمللی اهلبیت، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، ایران. | ||
چکیده | ||
مفهوم عدالتخواهی در ادب فارسی از دیرباز وجود داشته است و با افزایش ظلم، تبعیض و بیعدالتی، در شعر معاصر افغانستان بازتابی گسترده یافته است. پس از اعتراض شهروندان افغانستان به تغییر مسیر برقرسانی با اهداف سیاسی و تبعیضآمیز و شکلگیری «جنبش روشنایی» در 1395 خورشیدی، مجموعهای از اشعار در این موضوع سروده شد که عدالتخواهی، تبعیضستیزی و ظلمستیزی از بارزترین ویژگیهای آن به شمار میرود. هدف اصلی این نوشتار، بررسی اشعار عدالتخواهانه در جنبش روشنایی، بهمنظور دستیابی به دیدگاه و شیوههای پرداخت مضمونی و معنایی است که بر اساس منابع کتابخانهای و با روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است. مبنای کار این پژوهش، سه مجموعه است که در این موضوع منتشر شدهاند: «هر روز خون تازه طلب میکند زما»، «آیههای روشنایی» و «فریاد روشنایی». بررسیهای انجامشده روی اشعار عدالتخواهانۀ جنبش روشنایی نشان میدهد که مردم افغانستان در دورۀ مورد بحث از تبعیض، تعصب، بیعدالتی، محرومیت، ناامنی و بیکفایتی، بیمسئولیتی و کمکاری دولت به ستوه آمدهاند و بر این اساس بیداری، اتحاد، برابری، برادری و صلح بهعنوان راهکارهای بیرونرفت از اوضاع نابسامان اجتماعی از سوی شاعران طرح شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر معاصر افغانستان؛ ادبیّات پایداری؛ عدالت اجتماعی؛ ظلمستیزی؛ جنبش روشنایی | ||
مراجع | ||
ابن منظور الافریقی المصری، العلامه ابی الفضل جمال الدین محمد بن مکرم.(1363). لسان العرب. المجلد الحادی عشر. قم: نشر ادب الحوزه.
احمدی، سیدجواد. (1392). «اصطلاحشناسی عدالت و پیوند آن با مفاهیم همسو در آموزههای نهجالبلاغه». معرفت اخلاقی. دوره 4، شماره 1، صص 37-54.
ارسطو. (1389). اخلاق نیکوماخوس. ترجمۀ محمد حسن لطفی تبریزی، چاپ سوم. تهران: طرح نو.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامهی دهخدا. چاپ دوم از دورۀ جدید. جلد دهم. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران؛ به همکاری انتشارات روزنه.
رحیمی، محمد بشیر و محمد حسین فیاض. (1395). فریاد روشنایی. کابل: تاک.
شریعتی سحر، حفیظ. (1395). تبسمِ روشنایی (روزنوشت جنبش تبسم و روشنایی). چاپ اول. کابل: تمدن شرق.
عیوضلو، حسین. (1384). عدالت و کارایی در تطبیق با نظام اقتصاد اسلامی. چاپ اول. تهران: دانشگاه امام صادق.
قانون جمهوری اسلامی افغانستان. (1382). کابل: وزارت عدلیه افغانستان.
کریمی، خادمحسین. (1398). کوچهبازاریها؛ از چشمه به چرخاب. چاپ دوم. کابل: انتشارات دانشگاه.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان. (1397). بررسی میزان تطبیق کنوانسیون منع هر نوع تبعیض نژادی در افغانستان. کابل: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان.
گولد، جولیوس و ویلیام ل. کولب. (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. گروه مترجمان. به کوشش محمد جواد زاهدی. تهران: مازیار.
مارشال، گوردن. (1388). آکسفورد؛ فرهنگ جامعه شناسی. ترجمۀ حمیرا مشیرزاده. تهران: میزان.
المجلسی، الشیخ محمدباقر. (1403ق).بحار الانوار. الطبعه الثالثه المصححه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مطهری، مرتضی. (1403ق). بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی. بیجا: انتشارات حکمت.
موسوی گرگانی، محسن. (1376). «رابطۀ عدالت با عقل و دین». مجلۀ نقد و نظر. دوره سوم، شماره 10 و11، صص 270-287.
واعظی، روحالله. (1395). آیههای روشنایی. چاپ اول. کابل: نشر واژه.
هاشمی، سیدمحمد. (1384). حقوق بشر و آزادی های اساسی. چاپ اول. تهران: میزان.
یعقوبی، علی. (1395). هر روز خون تازه طلب میکند زما. با مقدمۀ دکتر حفیظ شریعتی (سحر). کابل: انتشارات امیری. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |