
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,061 |
خوانش بینامتنی سیر نزولی و صعودی روح در آثار فلوطین و نجم الدین رازی | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
دوره 27، شماره 55، تیر 1403، صفحه 235-260 اصل مقاله (1012.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2024.23186.3125 | ||
نویسندگان | ||
مینا مریدی1؛ حسن سلطانی کوهبنانی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. (نویسندۀ مسئول) | ||
چکیده | ||
چکیده نظریۀ بینامتنیت به حضور یک یا چند متن در متن دیگر میپردازد و در خوانش بینامتنی، بر متون پیش روی مخاطب تکیه میشود. یکی از مباحث مهم عرفانی که میتوان روابط بینامتنی آن را در متون فلسفی و عرفانی جستوجو کرد، سیر نزولی و صعودی روح از موطن اصلی و بازگشت به آن است. نجمالدین رازی عارف قرن هفتمی و فلوطین فیلسوف و عارف یونانی ـ مصری در آثار خویش به این موضوع پرداختهاند. هدف اصلی این پژوهش خوانش بینامتنی آثار این دو عارف ـ فیلسوف است که به شیوۀ توصیفی و تحلیلی بررسی و نقد شده است. با وجود انتقاد صریح نجم رازی از فلاسفه و مخالفت با برخی از آرای آنان، در خوانش بینامتنی مبحث سیر نزولی و صعودی روح، وجوه اشتراک متعددی در اندیشههای وی و فلوطین دیده میشود. فلوطین و نجم رازی در مباحثی همچون مفهوم سیر نزولی و صعودی روح، نزول روح در پیوستن به قالب و تأثیر عشق، جذبه و عنایت الهی برای صعود، فناناپذیری روح، ناهمسانی ارواح در سیر نزولی و صعودی و ... با یکدیگر همسو هستند. پدید آمدن حجب و انجام گناه را به عنوان موانع سیر صعودی روح ذکر کردهاند. همچنین خودآگاهی و شکوفایی استعدادهای بالقوه را نیز به عنوان حکمت و پیامد سیر روح از دیگر وجوه اشتراک اندیشۀ آنان است. بهرغم استشهاد فراوان رازی به آیات و احادیث، دریافتهایش دربارۀ سیر نزولی و صعودی روح، ترکیبی از بیان فلسفی و دریافتهای عرفانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان و فلسفه؛ سیر نزولی و صعودی؛ روح؛ نجم الدّین رازی؛ فلوطین | ||
مراجع | ||
فهرست منابع
الف.منابع فارسی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |