
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,068 |
بررسی تطبیقی مفهوم قناعت در مثنوی و نظریههای اقتصاد متعارف | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
دوره 23، شماره 46، دی 1403، صفحه 245-263 اصل مقاله (670.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2023.20905.2440 | ||
نویسندگان | ||
زهره رضوی1؛ سعید خیرخواه برزکی2؛ سید عبداله رضوی3 | ||
1ادبیات/دانشکده ادبیات/دانشگاه آزاد کاشان/ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان | ||
3دانشیار گروه اقتصاد و مدیریت انرژی/دانشکده: نفت تهران/دانشگاه صنعت نفت/تهران/ایران | ||
چکیده | ||
زمینه/ هدف: یکی از موضوعات علم اقتصاد نظریۀ معمای خسّت یا معمای صرفهجویی است. آنچه در اقتصاد متعارف درخصوص این نظریه مطرح میشود، آموزههای اقتصادی قناعت را در مثنوی معنوی به چالش میکشد؛ برمبنای این نظریات، توصیۀ مولانا به قناعت عملاً جامعه را از رشد اقتصادی بازمیدارد. روش/رویکرد: این مقاله قصد دارد با روش کتابخانهای و توصیفی به این سؤال که"تفاوت نظریات اقتصاد متعارف و قناعت در مثنوی چیست؟" پاسخ دهد. یافتهها/نتایج: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برخلاف آنچه در خصوص مثنوی به وسیلۀ نظریات یاد شده مطرح گردیده است، دعوت مولانا به قناعت در سطح فردی موجب کاهش مصرف در سطح کلان نمیشود. مفهوم قناعت در مثنوی علاوه بر اینکه بر آسایش و رفاه در زندگی دنیوی و آرامش دلالت دارد، در مواردی مشوّق افزایش میل نهایی به مصرف است؛ مثلاً مولانا در مثنوی به انفاق، بخشش، زکات و غیره اشاره کرده است که موجب افزایش مصرف دیگران و گردش مالی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مولوی؛ قناعت؛ خسّت؛ اقتصاد؛ مثنوی | ||
مراجع | ||
ابن اثیر، م. (1374). النهایه. قم: اسماعیلیان.
ابن منظور، م. (1416.ق). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
استعلامی، م. (1394). مثنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی. تصحیح متن. تهران: سخن.
بهرامی قصر چمی، خ. و همتی نژاد، ح. (1395). «آموزههای اقتصادی مولانا». مطالعات ادبیات، عرفان و فلسفه. (3/1)2، 291-268.
حسینی، ر .(1382). «مفروضات نظریۀ رفتار مصرفکننده در اقتصاد اسلامی». فصلنامۀ تخصصی اقتصاد. 3(9). 50-27.
خادم علیزاده، ا. و صفری، م. (1392). «واکاوی اصل تناقض خسّت از منظر آموزههای قرآن کریم». پژوهشنامۀ معارف قرآنی. 15، 156-137.
خادم علیزاده، ا. و صفری، م.(1394). «چگونگی عدم معمای خسّت در جامعه اسلامی از دیدگاه قرآن کریم». تحقیقات مالی اسلامی. 5. 34-7.
دهخدا، ع.(1372). لغتنامه .تهران: دانشگاه تهران.
راغب اصفهانی، ح.(1373) مفردات قرآن. بیروت: دارالقلم.
رضوی، ا. (1399). «نظام پولی در عصر ایلخانان». پژوهشهای تاریخی، 4، 86-65.
زرینکوب، ع.ح .(1386). سرّ نی. چاپ سوم .تهران: علمی.
زمانی، ک.(1387). شرح جامع مثنوی معنوی. چاپ 27.تهران: اطلاعات.
کزازی، م.ج. و وفایی فرد، ز. (1395). «دنیامداری در داستان مثنوی معنوی». نشریه متنشناسی ادب فارسی.9(3). 62-49.
معین، م. (1386). فرهنگ فارسی، چاپ سوم، تهران: زرین.
میرجلیلی ، س. ح .(1387) «مروری بر اقتصاد کلاسیک و مکتبهای آن». فرهنگ.66. 299-221.
نمازی، ح. (1395). نظامهای اقتصادی. تهران: شرکت سهامی افشار.
نوروزپور، ل. (1392). حرص و طمع در مثنوی مولوی و مقایسۀ آن با چهار اثر در حوزۀ ادبیات تعلیمی. سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 6(1)، 431-444.
همایی ،ج. (1360). مولوینامه (مولوی چه میگوید ). چاپ چهارم. تهران: آگاه.
جونز، و.ت..(1383) خداوندان اندیشۀ سیاسی. ترجمۀ علی امین. تهران: امیرکبیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255 |