
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,068 |
تحلیل تعامل و تقابل با دیگری در رمان «دریاس و جسدها»ی بختیار علی بر اساس نظریهی منطق گفتگویی باختین | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
دوره 27، شماره 56، اسفند 1403، صفحه 1-22 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2025.23786.3144 | ||
نویسندگان | ||
رشید احمدی فر* 1؛ ناهید نوربخش2 | ||
1دانشیار جامعه شناسی و عضو هیئت علمی گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دبیرادبیات فارسی آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج. | ||
چکیده | ||
زمینه : رمان «دریاس و جسدها»، از آثار «بختیار علی» نویسنده پرکار کورد، نوعی رمان فلسفی-اجتماعی است که در ردیف رمانهای مدرن قرار میگیرد. هدف اصلی این پژوهش توصیف و تحلیل مولفههای نظریه چندصدایی باختین در گفتمان شخصیتهای داستان است و این که در این رمان، گفتمان از چه مولفههای زبانی و محتوایی برخوردار بوده و چه جهان معناییای را برای ما آشکار میکند؟ روش: در این پژوهش با این فرض که میتوان خوانشی دیگر از رمان «دریاس و جسدها» در عصر حاضر را ارائه کرد، به روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی و تحلیل رمان با نظریهی منطق گفتگویی باختین پرداختهایم. یافتهها: در این رمان گذار از سبک ریالسم جادویی به نوعی ریالیسم اجتماعی، تنوع صداها، شخصیتها، جهانبینیها، گفتمانهای طبقات مختلف جامعه در رابطه با یکی از مهمترین مفاهیم زندگی انسان مدرن کورد، «پدیده انقلاب» به خوبی قابل تشخیص است.«چندصدایی» از اساسیترین مفاهیم موجود در آرای نقادانه «میخائیل باختین» نویسنده و منتقد روسی است که مبنای تحلیل رمان حاضراست. در رمان به صداهای متکثری بر میخوریم که هر یک موضع خود را دارند. صداها همسو و منفرد در حرکت هستند و لزوما تنها راوی سخن نمیگوید. رمان «دریاس و جسدها» اثری «پولی فونیک»(Polyphony) است که در آن بختیار علی با استفاده از چند شخصیت روایتگرمتمایز درتحصیلات، سیاست، اجتماع و...رمانی چندبعدی خلق کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
چند صدایی؛ میخائیل باختین؛ دریاس و جسدها؛ بختیار علی؛ دیگری | ||
مراجع | ||
فهرست منابع
الف.منابع فارسی
ب.منابع لاتین
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |