
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,069 |
-بررسی تاریخی توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم(با تأکید بر موانع و چالشهای اجرایی) | ||
پژوهشنامه تمدن ایرانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jic.2025.25069.1418 | ||
نویسندگان | ||
مهدی اسدی* ؛ پرویز حسین طلائی1؛ زهرا صادقی2 | ||
1عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گروه تاریخ | ||
چکیده | ||
بررسی تاریخی توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم(با تأکید بر موانع و چالشهای اجرایی) چکیده تحول در ساختار نظام آموزشی ایران بر پایه اصول مدرن، از عصر مشروطه آغاز شد و تا پایان دوران پهلوی دوم ادامه یافت. در این دوره، تحت تأثیر اندیشههای نوگرایانه روشنفکران و سیاستهای شاه، نظام آموزشی دستخوش تغییرات گستردهای گردید. تأکید بر آموزش اجباری در مقاطع مختلف تحصیلی و گسترش کمی مدارس، بهویژه در شهر کرمان، از مهمترین جنبههای این تحولات بود. پژوهش حاضر به بررسی روند توسعه کمی مدارس شهر کرمان در دوره پهلوی دوم، با تمرکز بر عوامل رشد و موانع پیشرو، میپردازد. پرسش اصلی تحقیق آن است که قوانین و سیاستهای آموزشی این دوره چه تأثیری بر روند توسعه مدارس در شهر کرمان داشتهاند. یافتههای پژوهش، که به روش کتابخانهای و با بهرهگیری از اسناد و مطبوعات انجام شده، نشان میدهد علیرغم افزایش تعداد مدارس و دانشآموزان، کیفیت آموزشی به دلیل محدودیتهای بودجهای و سیاستهای متمرکز دولت، بهویژه در مناطق دور از مرکز همچون کرمان، چندان رضایتبخش نبود. کمبود منابع مالی حتی در احداث مدارس نیز مشهود بود، بهگونهای که مشارکت نهادها و افراد محلی برای جبران این کمبودها ضرورت یافت. همچنین کمبود آموزگاران و دبیران متخصص، یکی دیگر از چالشهای اساسی نظام آموزشی کرمان در این دوره محسوب میشد. واژگان کلیدی: آموزش و پرورش، شهر کرمان، پهلوی دوم، بودجه، آموزگار. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ شهر کرمان؛ پهلوی دوم؛ بودجه؛ آموزگار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |