
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,061 |
تحلیل هنرسازه تضاد در مختارنامۀ عطار نیشابوری | ||
مجله مطالعات ایرانی | ||
دوره 24، شماره 47، تیر 1404، صفحه 437-458 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jis.2025.23986.2646 | ||
نویسندگان | ||
حیدر حسنلو* 1؛ عقیل معصومی2؛ تورج عقدایی3؛ حسین آریان4 | ||
1زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
4دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه / هدف: این پژوهش درپی آنست که سیمای فرم و وجوه ادبیت را در رباعیات عطار نیشابوری با توجه به هنرسازۀ تضاد نشان دهد. مشخص کردن این مسئله تا حدود زیادی الگوی جمالشناسیک رباعیات عطار را روشن میکند. روش / رویکرد: در این پژوهش از نظریۀ صورتگرایی استفاده شده است. این نظریه درپی آشکار کردن وجوه ادبیت متون ادبی است. از این میان رباعیات عطار نیشابوری ازطریق بررسی وجهغالب در ابیاتی که از هنرسازۀ تضاد بهره بردهاند، انتخاب شدهاست. یافتهها / نتایج: نتایج تحقیق نشان میدهد مختارنامۀ عطار یکی از جامع ترین منابع به لحاظ برخورداری از انواع مضامین عرفانی است و این منبع در بردارندۀ تضادهای زبانی و عرفانی بسیاری است. اشکال ادبیت ابیات از سه الگوی کلی پیروی میکند که سهم تضاد در آن بسیار برجسته است. تضاد بهعنوان یکی از ویژگیهای بارز کلام عطار برآمده از تجربیات و مکاشفات عمیق درونی اوست که در پی فراتر رفتن او از دنیای مادی و مواجه با حقایق برتر به دست میآید. گسترۀ عرفان عطار بسیاری از حقایقی را که ما آنها را در تضاد هم میبینیم در کنار هم تعریف میکند و تأمل در ژرفای این تضادها و روابط دوسویۀ آنان ما را به حقیقت عرفان عملی عطار نزدیکتر میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرم و صورت؛ ادبیت؛ رباعیات عطار نیشابوری؛ تضاد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |