
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
تحلیل طرحوارة حرکت افقی در اشعار پایداری دهة شصت | ||
ادبیات پایداری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2025.24446.3001 | ||
نویسندگان | ||
شهرام احمدی* 1؛ علی اکبر باقری خلیلی2؛ محبوبه خطیر3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
3دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
طرحوارة حرکت افقی، مفهومسازیِ استعاری بر پایة تجربة بدنمندِ حرکت است که بر روی یک خطِّ مستقیم تصویر میشود و موقعیتهای انتزاعی را بهمثابة حرکت در مسیرِ افقی زمان ترسیم میکند. این طرحواره در اشعار پایداری دهة شصت مفهومِ «ملّت-امّت» را به منزلة یک هستیِ رَوَنده در حرکت رو به جلو نشان میدهد. عناصرِ مفهومی در پژوهش حاضر بر مبنای استعارة «وطن به مثابه ردّپا» در سه نقطة مبدأ، مسیر و مقصد، مکانمند و جهتمند میشوند؛ به این صورت که حرکتِ پیشروندة ملّت از نقطة «من» شروع میشود و به کمک راهنمای سفر که مفهومِ هدایتگری را برجسته میکند به نقطة «ما» می-رسد. استعارة «من-ما» در یک خوانش رویداد-محور با ارزشگذاری میان «ماندن» و «رفتن» به تقدّس مفهومِ شهادت میانجامد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کلان استعارة «شهادت راه ابدی است» تعالی را به صورتِ یک سفر گروهی در بسترِ زمانِ «گذشته»، «اکنون» و «آینده» ارزشگذاری میکند. زمانِ گذشته، وقایعِ تاریخی را بهمثابة مسافتِ طیشده نشان میدهد؛ زمانِ کنونی، مسیر دوراهی است و زمانِ آینده بهمثابة مسافتِ پیشِرو معطوف به یک افقِ روشن تصویرسازی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحوارة حرکتی؛ طرحوارة افقی؛ استعارة مفهومی؛ زمان افقی؛ ادبیات پایداری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |