
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
دانش و مهارتهای مورد نیاز برای دانشآموختگان مقطع کارشناسی حسابداری دیدگاه استادان دانشگاه، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری (بررسی موردی: استان آذربایجان غربی) | ||
مجله دانش حسابداری | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، مرداد 1389، صفحه 73-87 اصل مقاله (239.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jak.2012.56 | ||
نویسندگان | ||
ویدا مجتهدزاده1؛ سید حسین علوی طبری2؛ فاطمه مرادی پر3 | ||
1دانشیار دانشگاه الزهرا «س» | ||
2استادیار دانشگاه الزهرا «س» | ||
3کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه الزهرا «س» | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، بررسی اهمیت وکفایت دانش و مهارتهای مورد نیاز برای دانشآموختگان رشته حسابداری و اهمیت آن از دیدگاه استادان دانشگاه، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری است. برای تحقق بخشیدن به اهداف تحقیق سه فرضیه مطرح، و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج آزمون فرضیههای اول و دوم با استفاده از آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنیداری 05/0 ، نشان میدهد که بین دیدگاههای سه گروه در خصوص اهمیت برخی از دانش و مهارتهای مطرح شده و نیز کفایت ارائه آنها توسط برنامههای کنونی آموزش حسابداری، تفاوت معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون فرضیه سوم با به کارگیری روش تحلیل عاملی، بیانگر برتری آموزش مهارتهای تجاری/ مدیریتی در برنامه آموزشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حسابداری؛ دانش و مهارتهای مورد نیاز؛ مهارتهای تجاری/ مدیریتی | ||
مراجع | ||
- مجتهدزاده، ویدا، «برنامه آموزش حسابداری در دانشگاههای ایران (مقطع کارشناسی)»، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)» ،سال یازدهم، شمارههای 37 و38 (بهار و تابستان). - نوروش، ایرج،1382، «بررسی فرآیند تغییر برنامه درسی و پیشنهاد یک برنامه درسی نوسازی شده برای دوره کارشناسی رشته حسابداری»، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال دهم، شماره32، ص21 تا42. - Albrecht, W., and R. Sack, ( 2000), Accounting Education: Charting the Course through a Perilous Future, Accounting Education Series #16, Sarasota, FL: American Accounting Association. - Blazey, P., Ashiabor H. and J. Penelope, ( 2008)," Stakeholder Expectations for Generic Skills in Accounting Graduates ,Curriculum Mapping and Implications for Change". Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=1123784. - Boyce, G.(1999)" Computer-assisted Teaching and Learning in Accounting: Pedagogy or Product?". Journal of Accounting Education, Vol. 17 (1–2), PP: 191–199. - Burnett, S. (2003), "The Future of Accounting Education: A Regional Perspective". Journal of Education of Business, Vol. 78 (3), PP: 129–136. - Chabrow, E., and M. Hayes, ( 2001), "Changes in Accounting Education". InformationWeek, http:// www. Informationweek .com /story /IWK 20010614s0024 (accessed 3.4.2002). - Forristal, T. (2002)," CAP Forum: The Future of Accounting Education: The Response of Charted Accountants", Canadian Accounting Perspectives, Vol. 1(1), PP: 80–88. - Jacobs, L. (2005), "The Impact of Changing Practitioner Requirements on Management Accounting Education at South African Universities", Doctoral Dissertation. University of Pretoria.. - Lin, Z. L.( 2008), "A Factor Analysis on Knowledge and Skill Components of Accounting Education: Chinese Case". Advances in Accounting, incorporating Advances in International Accounting, Vol. 24 , PP:110–118. - Lin, Z. L., X. Xiong, and M. Liu,( 2005)."Knowledge Base and Skill Development in Accounting Education: Evidence from China". Journal of Accounting Education, Vol. 23, PP: 149-169. - Paisey, C.( 2009)." Developing Skills via Work Placements in Accounting: Student and Employer Views", Accounting Forum, In Press, Corrected Proof, Available online 11 July 2009. - Ragothaman, S., A. Lavin, and T. Davies, (2007)," Perceptions of Accounting Practitioners and Educators on E-business Curriculum and Web Security Issues". College Student Journal. Vol. 41, Iss. 1, PP: 59-69 . - Sundem, G. L.,(1992).Changes in Accounting Education in the United States: The Impact of the Accounting Education Change Commission. In a. Anyanentow (Ed.), International handbook of accounting education and certification. New York: Pergamon Press. - Williams, D. Z. (1994). "Strategies for Change in Accounting Education: The US Experience". In J. O. Burns & B. E. Needles (Eds.), Accounting education for the 21st century ,vol.12, PP: 207–211. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,029 |