
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
جایگاه درستکاری، مسئولیت پذیری، دلسوزی و بخشش مدیران در نظام تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مجله پژوهشهای تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 8، اردیبهشت 1393، صفحه 125-146 اصل مقاله (200.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jir.2014.657 | ||
چکیده | ||
امروزه رفتار مدیران در جوامع اسلامی بیش از پیش بر رفتار سازمانی کارکنان و رفتار شهروندی مردم تاثیرگذار است؛ زیرا انتظاری از یک مدیر اسلامی آن است که به ارزشها و اصول اخلاقی اخلاقی پایبند باشد. بی شک یکی از مهم ترین و موثرترین سازمانها در ترویج و یا حذف اصول و ارزشهای اخلاقی نظام تعلیم و تربیت است که نقش بسزایی در رشد فردی افراد ، نیز رشد اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا می کند. درستکاری، مسئولیتپذیری، دلسوزی و بخشش از جمله ارزشهای والای اسلامی هستند که رعایت آنها از سوی مدیران نظام تعلیم و تربیت، میتواند رفتار اجتماعی و سازمانی نسل کنونی و آینده جامعه را به سمت اسلامی شدن واقعی، آنگونه که مورد تاکید قرآن کریم و سفارش پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین (ع) است، به پیش ببرد. ترویج و اشاعه اصول اخلاقی یاد شده را می توان هم از طریق منشور اخلاقی مدارس با تاکید بر این چهار اصل ارتقاء بخشید و هم از طریق کارگاهها و دورههای آموزشی تخصصی اخلاق محور. همچنین نظارت مستمر بر موسسات آموزشی خصوصی و دولتی از طریق مراجع ذیصلاح و استفاده از سیاستهای تشویقی و تنبیهی نیز میتواند بر اهمیت رعایت ارزشهای اخلاقی بیفزاید. | ||
کلیدواژهها | ||
درستکاری؛ مسئولیت¬پذیری؛ دلسوزی؛ بخشش؛ مدیران؛ نظام تعلیم و تربیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,438 |