
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,078 |
تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود با بهرهگیری از تکنیک تحلیل عاملی | ||
مجله دانش حسابداری | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 21، شهریور 1394، صفحه 133-154 اصل مقاله (728.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jak.2015.990 | ||
نویسندگان | ||
سید علی واعظ1؛ محمد حسین قلمبر2؛ نسرین قنواتی* 3 | ||
1استادیار گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران. | ||
2مربی و عضو هیأت علمی گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود (اقلام تعهدی اختیاری، دستکاری فعالیتهای واقعی، هموارسازی سود و قابلیت پیشبینی سود) برای 131 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران در قالب 17 طبقه صنعت و در دوره زمانی 1391- 1385 است. بدین منظور برای سنجش هرچه بهتر رقابت در بازار از 8 شاخص رایج در این زمینه استفاده شده و سپس با بهرهگیری از تکنیک تحلیل عاملی، این شاخصها در 3 عامل رقابت بالقوه، رقابت بالفعل و سودآوری صنعت (به عنوان متغیر کنترلی) خلاصه شدند. نتایج پژوهش بر اساس دادههای تابلویی و تلفیقی بیانگر آن است که رقابت بالفعل در کل رابطۀ معناداری با کیفیت سود ندارد. اما، رقابت بالقوه رابطۀ مثبت و معناداری با کیفیت سود صنایع مورد بررسی دارد. به عبارتی، در شرایط رقابتی ناشی از تهدید ورود رقبای جدید به بازار، شرکت های حاضر در بازار مجبور به گزارش سود با کیفیتتر از طریق کاهش در مدیریت سود (اعم از دستکاری در اقلام تعهدی و فعالیتهای واقعی)، میشوند که این موضوع باعث افزایش قابلیت پیشبینی سود خواهد شود. با این حال، این کاهش انگیزه در مدیریت سود به معنای عدم وجود دستکاری در سود نیست، بلکه شرکت های حاضر در چنین صنایعی همان حداقل دستکاری در سود را در جهت هموارسازی بیشتر سود انجام میدهند تا با از بین بردن نوسانات آن، محتوای اطلاعاتی سود را درباره جریان های نقدی آینده بهبود بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
رقابت در بازار محصول؛ رقابت بالقوه؛ رقابت بالفعل؛ کیفیت سود؛ تحلیل عاملی | ||
مراجع | ||
Aflatooni, A., and Nikbakht, L., (2010). The use of econometric in research of accounting, financial management and economic sciences. Tehran, Termeh [in Persian].
Aghazadeh, H., Estiri, M., and Osanlou, B., (2007). Competitiveness of Iranian Enterprises. The Economic Research, 7(3). 38-58 [in Persian].
Akimova, I., (2000). Development of market orientation and competitiveness of Ukrainian firms. European Journal of Marketing, 34(9/10), 1128-1148.
Bagnoli, M., and Watts, S.G. (2010). Oligopoly, disclosure, and earnings management. The Accounting Review, 85(4), 1191-1214.
Ball, R., and Shivakumar, L. (2005). Earnings quality in UK private firms: comparative loss recognition timeliness. Journal of accounting and economics, 39(1), 83-128.
Cheng, P., Man, P., and Cheong, H.Y., (2013). The impact of product market competition on earnings quality. Accounting and Finance, 53(1), 137–162.
Datta, S., Iskandar-Datta, M., and Sharma, V. (2011). Product market pricing power, industry concentration and analysts’earnings forecasts. Journal of Banking & Finance, 35(6), 1352–1366.
Datta, S., Iskandar-Datta, M., and Singh, V. (2013). Product market power, industry structure, and corporate earnings management. Journal of Banking & Finance, 37(8), 3273–3285.
Francis, .J., LaFond, R., Olsson, P., and Schipper, K. (2005). The market pricing of accruals quality”. Journal of Accounting & Economics, 39( 2), 295-327.
Hagerman, R. L., and Zmijewski, M. E., (1979). Some economic determinants of accounting policy choice. Journal of Accounting and Economics, 1(2), 141–161.
Hashemi, S.A., and Samadi. V, (2009). The effects of income smoothing on information content of earnings in companies listed in Tehran Stock Exchange”. Accounting and Auditing Research, 1(1), 148-167 [in Persian].
Kalantar, K., (2008). Processing and analysis of data in society economic research. Tehran,Saba Press.(in Persian)
Khajavi, S., Mohsenifard, G., Rezaee, G., and Hosseini Rad, S.D, (2014). The impact of product market competition on earnings management of the companies listed in Tehran Stock Exchange. Asset Management & Financing, 1(3), 119-134 [in Persian].
Kordestani, G., and Rahimi, M., (2011). Determinants of the choice of the quality of financial reporting and their economic effects in the capital market. Journal of Empirical Research of Financial Accounting, 1(1), 67-91 [in Persian].
Kordestani, G., and Tayefeh, S., (2013). Earnings attributes and cost of equity. Journal of Financial Research, 15(1), 75-94 [in Persian].
Kothari, S.P., Andrew, L.J., and Wasley, C.E. (2005). Performance matched discretionary accrual measures. Journal of Accounting and Economics, 39, 163–197.
Laksmana, I., and Yang, Y.W. (2010). Product market competition and earnings management to meet earnings targets. American Accounting Association, Annual Meeting.
Li, X., (2010). The impacts of product market competition on the quantity and quality of voluntary disclosures, Review of Accounting Studies, 15(3), 663–711.
Mansfield. E. (1962). Entry, Gibrat's law, innovation, and the growth of firms. American Economic Review, 52(5), 479 492.
Marciukaityte, D., and Park, J.C. (2009). Market competition and earnings management, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1361905
Markarian, G. and Santaló, J. (2010). Product market competition, information and earnings management. Working Paper, www.cunef.edu/enlace.php?id=521.
Moradzadefard, M., Zarezadeh Mehrizy, M.S., & Taker, R., (2012). The impact of board of directors remuneration and institutional ownership on earnings management in Tehran Stock Exchange listed companies. Quarterly Journal of Securities Exchange, 5(18), 137-152 [in Persian].
Namazi, M., & Ebrahimi, Sh., (2012). The investigation of relationship between product market competition and stock returns. Journal of Empirical Research of Financial Accounting, 2(1), 9-27 [in Persian].
Pourheidari, O., and Aflatooni, A., (2006). The investigation of incentives of income smoothing in the Tehran Stock Exchange. Iranian Accounting & Auditing Review, 13(44), 55-70 [in Persian].
Pourheidari, O., Sarvestani, O., and Houshmand, R, (2012). The effects of product market competition on agency costs. Financial Knowledge of Securities Analysis, 5(4), 13-28 [in Persian].
Pourheidari. O., and Ghaffarloo, A., (2012). Investigation of relationship between competitive structures of products and conditional accounting conservatism. Financial Accounting Researches, 4(2), 41-62 [in Persian].
Raith, M. (2003). Competition, risk and managerial incentives. American Economic Review, 93(4), 1425–1436.
Roychowdhury, S. (2006). Earnings management through real activities manipulation, Journal of Accounting and Economics, 42(3),335-370.
Saghafi, A., & Safarzadeh, M.H. (2011). Earnings quality and corporate board features: an empirical analysis. Journal of Audit Science, 11(44), 73-94 [in Persian].
Sajadi, S.H., Dastgir, M., Farazmand, H., and Habibi, H., (2007). Determinants of earnings management in companies listed in Tehran Stock Exchange. Journal of Economic Research, 8(2), 129-159 [in Persian].
Schmidt, K.M., (1997). Managerial incentives and product market competition. The Review of Economic Studies, 64(2), 191–213.
Setayesh, M.H., and Kargarfard, M., (2011). The investigation of effect of product market competition on capital structure. Journal of Empirical Research of Financial Accounting, 1(1), 9-30 [in Persian].
Shoorvarzi, M.R., and Karami, F. (2013). Competition in a company’s product market and the quality of financial reporting (Evidences in Iran). African Journal of Business Management, 7(16), 1430-1435
Tinaikar, S., and Xue, S. (2009). Product market competition and earnings management: some international evidence. http://papers.ssrn.com/sol3/papers .cfm?abstract_id=1466319.
Yuequan, W. (2012). Essays on financial reporting quality: evidences from seasoned Equity offering and product market competition. Doctoral Dissertation. Polytechnic University, Hong Kong. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,948 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,619 |