
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,058 |
خوانش نمادگرایی پایداری در مجموعة شعرگنجشک و جبرئیل و الحسین لغة ثانیة | ||
ادبیات پایداری | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 16، فروردین 1396، صفحه 65-86 اصل مقاله (456.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2017.1722 | ||
نویسندگان | ||
احمدرضا حیدریان شهری1؛ حکیمه دانشور* 2؛ حبیبه عزیزی افضلی3 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی | ||
2دانشجوی دکتری | ||
3کارشناس ارشد زبان و ادبیّات عربی و مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
شعر پایداری عاشورایی عربی و فارسی هر روز پرتوانتر از دیروز، عرصههای معنایی و تصویرآفرینی و صور خیال را میپیماید و غنیتر و شکوفاتر میگردد تا جاییکه توانسته از مرزهای عادی درگذرد و در مقایسه با شعر دهههای گذشته زیباتر، خیالانگیرتر و پر رمز و رازتر شود. توجّه به این نمادها ما را با پیامها و آرمانهای عاشورا و شاعران عاشورایی آشنا میسازد؛ «گنجشک و جبرئیل سید حسن حسینی و «الحسین لغة ثانیة» سرودۀ جواد جمیل دو اثر سرآمد نمادپردازی در شعر عاشورایی هستند که در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تطبیقی نمادهای آنها میپردازیم. از دید حسینی، عاشورا نه تنها حادثهای مغموم نیست، بلکه او با کاربرد بالای بسامد نمادهای حنجره، گلو و گلوگاه و رنگ سرخ بر عدالتخواهی، فریاد و مبارزهطلبی قیام عاشورا تکیه میکند. اندیشه و فلسفة حاکم بر تمامی اشعار این مجموعه «ما رایتُ إلاّ جمیلاً» میباشد؛ همچنین در زمنیة نمادهای ملّی و اسطورهای حسینی با تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و با اعتقاد به حکمت اشراق اشعار خود را میسراید. جمیل با نگاهی فرامکانی و فرازمانی به عاشورا مینگرد. نمادهای لب، خاکستر و خاکستری در شعر او، فضای استبداد و ابهام حاکم بر کشور عراق را مجسّم مینماید و زخم و جراحت حسین (ع) زبانی دیگر است؛ زبان دومی که تفسیر زبان وحی و پیامبر (ص) است. | ||
کلیدواژهها | ||
گنجشک و جبرئیل؛ الحسین لغة ثانیة؛ عاشورا؛ نماد | ||
مراجع | ||
الف. کتابها 1- انصاری، نرگس. (1392). حسین از زبانی دیگر. تهران : مجتمع فرهنگی عاشورا. 2----------- . (1389). عاشورا درآئینۀ شعر معاصر فارسی و عربی. تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا. 3-بصیری، محمّدصادق. (1388). سیر تحلیلی شعر مقاومت در ادبیّات فارسی. ج1. کرمان. دانشگاه شهید باهنر کرمان. 4-ترابی، ضیاءالدین. (1384). شکوه شقایق: بررسی شعرهای دفاع مقدّس. قم: سماع قلم. 5-جمیل، جواد. (1996). الحسین لغة ثانیه. قم:المجمع العالمی الاهل البیت (ع) . 6 ................. (1370). سانسورشدهها. ترجمه صابر امامی. تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی. 7- چدویک، چالز. (1388). سمبولیسم. ترجمه مهدی سحابی. چاپ پنجم.تهران: مرکز. 8ـ حسینی، سید حسن . (1386). گنجشک و جبرئیل. چاپ ششم. تهران: افق. 9---------- . (1388). هم صدا با حلق اسماعیل. چاپ پنجم. تهران: سوره مهر. 10- خزعلی، انسیه. (1383). امام حسین در شعر معاصر عربی. تهران: امیرکبیر. 11- شفیعیکدکنی، محمّدرضا. (1385). صور خیال در شعر فارسی. تهران: آگاه. 12- شوالیه، ژان. گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی. ج یک، دو.سه. تهران: جیحون. 13ـ فتوحی، محمود. (1385). بلاغت تصویر. تهران: سخن. 14- کوپر، جیسی. (1392). فرهنگ نمادهای آیینی . ترجمه رقیه بهزادی . تهران: علمی. 15- نامی، سید احمد. (1387). شمشیر باستانی شرق. تهران: هنر رسانه 16-یاحقّی، محمّدجعفر. (1386). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیّات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر. ب. مقالهها 1- آل بویه لنگرودی، عبدالعلی. انصاری، نرگس. (1389) «سیمای امام حسین در شعر عاشورایی معاصر فارسی و عربی». نشر ادبیّات تطبیقی، ش 3. صص 15 – 36. 2ـ احمدی، رمضان. (1381) «نقش تاریخی سرای ارقم در سیرۀ پیامبر اکرم (ص)». کتاب ماه تاریخ و جغرافیا. ش61 و62. صص 135ـ 151 3ـ ﺷﺎﻣﻠﻲ، ﻧﺼﺮاﷲ. ﺷﻬﺒﺎزی، اﺻﻐﺮ. (1394) «ﺑﺎ ﺟﻮاد ﺟﻤﻴﻞ در ﺳﺮودهﻫﺎی ﻋﺎﺷﻮراﻳﻲ ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ دﻓﺘﺮ ﺷﻌﺮ «اﻟﺤﺴﻴﻦ ﻟﻐﺔ ﺛﺎﻧﻴﺔ». نشریه ادبیّات پایداری. ش 12. صص 147ـ167. 4- محسنینیا، ناصر. (1388). «مبانی ادبیّات مقاومت معاصر ایران و عرب». نشریّۀ ادبیّات پایداری. ش 1. صص 144ـ157. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 998 |