
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,057 |
بررسی داروهای جادویی و شفابخش و شیوههای درمان در طومارهای نقالی | ||
نثرپژوهی ادب فارسی | ||
مقاله 7، دوره 23، شماره 47، تیر 1399، صفحه 143-170 اصل مقاله (785.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jll.2020.15122.2733 | ||
نویسندگان | ||
زهرا غلامی* 1؛ محمد فولادی2 | ||
1دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه قم | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم. | ||
چکیده | ||
یکی از بنمایههایی که در متون حماسی و روایات نقالی عنصری ثابت و پرکاربرد بهشمار میرود، یافتن داروهایی است که خاصیت ماورایی و شفابخش دارند و پیرامون این جستجو رویدادهای بسیاری روی میدهد. در حماسهها گیاهان و میوههای عجیبی هستند که خواص جادویی دارند. همچنین مرهمهای جادویی و شفابخشی که از گیاهان، اجزای بدن دیوان (شاخ دیو، مغز سر دیو، دل و جگر دیو)، روغن اژدها و یا پر سیمرغ بهدست میآیند و بهطور معجزهآسایی موجب تندرستی و بهبود زخمها میشوند و نیز معجونهای جادویی، مهرههای جادویی، چشمههای شفابخش، درمان با دعا و افسون و نظرکرده شدن از جمله موارد جادودرمانی در روایات حماسی و نقالی هستند. پیران، عابدان، اولیا، شاهان، پهلوانان، سیمرغ، زال و جادوگران، از جمله درمانگران یا جادوپزشکانی هستند که شیوههای درمانشان در طومارهای نقالی بازتاب یافته است. این پژوهش بر آن است که به اختصار درمانگری و داروهای جادویی و شفابخش را در طومارهای نقالی به شیوۀ توصیفی- تحلیلی بررسی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
دارو؛ درمانگری؛ جادو؛ شفابخشی؛ طومارهای نقالی | ||
مراجع | ||
فهرست منابع منابع فارسی 1.ابن خداداد، فرامرز. (1388). سمک عیّار. با مقدمة محمد روشن. 2ج، چ 4. تهران: صدای معاصر. 6.آموزگار، ژاله و تفضلی، احمد. (1375). اسطورۀ زندگی زرتشت. تهران: چشمه. 8.انجوی شیرازی، ابوالقاسم (1369).فردوسینامه. 3ج. چ3. تهران: علمی. 10.باقری خلیلی، علیاکبر.(1383). «باورهای عامیانه طبی در پارهای از متون ادبی». پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی. س 4، ش 14، صص 13-40. 11.تفضلی، احمد. (1377). تاریخ ادبیّات ایران پیش از اسلام. به کوشش ژاله آموزگار. تهران: سخن. 13.جرجانی، اسماعیل. (1395). ذخیرۀ خوارزمشاهی. تصحیح حسین علینقی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران. 14.جهانشاهی افشار، علی و جهادی حسینی، سید امیر. (1396). «جادو و جادوگری در قصۀ امیرارسلان نامدار». فرهنگوادبیاتعامه. س 5، ش18، صص105-130. 19.حقپرست. علی اکبر. (1383). گیاهان اسطورهای ملل. بوشهر: شروع. 21.دادگی، فرنبغ. (1385). بندهش. به کوشش مهرداد بهار. چ 3. تهران: طرح نو. 23.درویشیان، علیاشرف و خندان مهابادی، رضا. (1378). فرهنگ افسانههای مردم ایران. تهران: کتاب و فرهنگ. 26.دورانت، ویل. (بیتا). تاریخ تمدن یونان باستان. ترجمۀ امیرحسین آریانپور. تهران: علمی و فرهنگی. 30.سعیدی، مصطفی و هاشمی، احمد. (1381).طومار شاهنامه فردوسی. 2ج. تهران: خوشنگار. 31.سیاحتنامه فیثاغورث در ایران. (1363). ترجمۀ یوسف اعتصامی. تهران: دنیای کتاب. 33.شمیسا، سیروس. (1369). داستان رستم و اسفندیار. تهران: جهاد دانشگاهی. 36.صداقتنژاد، جمشید.(1375). طومار کهن جهانگیرنامه. تهران: نیما. 40.عقیلی خراسانی، میرمحمّدحسین. (1326). مخزنالادویه. تهران: سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی. 45.کاویانی پویا، حمید. (1393).تاریخ پزشکی ایران باستان. تهران: المعی. 46.کلیات رستمنامه. (بیتا). بهکوشش محمد فرسایی. چ 2. تهران: حسینی. 51.مظفریان، فرزانه. (1393). «جلوههای قداست گیاهان در قصههای پریان ایرانی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 32، صص 55-88. 52.منوچهرخان حکیم.(1388). اسکندرنامه. بهکوشش علیرضا ذکاوتی قراگزلو. چ 1. تهران: سخن. 53.میرکاظمی، حسین. (1390). من و رستم و گرز و افراسیاب. گرگان: آژینه. 54.نجمآبادی، محمود. (1341). تاریخ طبّ در ایران باستان. تهران: چاپ هنربخش. 55.نقیبالممالک، محمدعلی. (1379). کتاب مستطاب امیرارسلان نامدار. بهکوشش منوچهر کریمزاده. تهران: طرح نو. 56.هفتلشکر (طومار جامع نقالان). (1377). بهکوشش مهران افشاری و مهدی مداینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی. 57.یشتها. (1377). به کوشش ابراهیم پورداود. 2ج، تهران: اساطیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |