
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,379,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,063 |
بوطیقای روایتِ ادبیات پایداری در کتابهای درسی ادبیات دورۀ متوسطۀ ایران | ||
ادبیات پایداری | ||
دوره 13، شماره 24، شهریور 1400، صفحه 85-110 اصل مقاله (2.93 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jrl.2021.3005 | ||
نویسندگان | ||
علی ششتمدی1؛ علی تسنیمی* 2؛ مهیار علوی مقدم3؛ آذین حسین زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. | ||
3دانشیار، گروه زبان و ادبیّات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
چکیده | ||
نظام آموزشی در کشور ما نظممحور است و ویژگی بارز آن، نظم دادن به مقولههای متنوع علمی، با تکیهبر عناصر موجود در آنها است. بر این اساس، رویکرد نظممحور به درک بیشتر دانشآموز از فحوای دروس و علوم منتهی میشود. هدف ما در این جستار، بررسی دامنهای خاص از فحوای کتابهای درسی دورۀ متوسطه، یعنی روایتهای مرتبط با ادبیات پایداری است تا از این رهرو، به میزان تحقق اهداف آموزشوپرورش پی بریم. در این باره، ابزار اصلی تحقیق را روایتشناسی قرار دادیم و به سبب کثرت انگارهها در این گستره، بر آن شدیم تا از رویکرد تودورف بهمثابۀ محور اصلی کار بهره گیریم؛ چه او در یکی از پژوهشهای بهنام خویش به بررسی و آسیبشناسی فحوای کتب درسی ادبیات در نظام آموزشی فرانسه پرداخته و بدین حیث، تجربۀ او راهگشاست. نیز خواهیم دید که هرچند نویسندگان دو دوره کتابهای درسی ادبیات فارسی دورۀ متوسطۀ ایران، در دورۀ اول، توجه چندانی به روایت پایداری نداشتند و تنها در دورۀ دوم، این مقوله را مهم قلمداد کردهاند، بااینحال، متنهای برگزیده در هر دو دوره، بهحیث ساختار روایی، نکات قابل انتقادِ فراوان دارند و گویا هدف مؤلفان کتابهای درسی از جای دادن متنهای روایی در این کتابها، ایدئولوژیک گرایی است تا ارتقای سطح خوانش، نقد، توصیف متن و آشنایی با مفاهیم متن روایی. فقدان قاعدهمندی، همچنین عدم تطابق با ملاکهای علم روایتشناسی و چندپارگی در بیان مطالب باعث شده تا نمونههای عرضهشده تناسبی با اهداف دیسپلینمحور در آموزش ادبیات پایداری نداشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات پایداری؛ روایتشناسی؛ تودورف؛ دورۀ متوسطه؛ کتاب درسی؛ دیسیپلینمحور | ||
مراجع | ||
فهرست منابع
ابراهیمی فخاری، محمد مهدی. (1389). «تحلیل و بررسی نمود کلامی در داستان اول مثنوی معنوی بر اساس نظریهی تودورف». نامۀ پارسی. شمارۀ 55، صص 125 - 146.
تودورف، تزوتان. (1397). بوطیقای نثر. ترجمۀ کتایون شهپرراد. تهران: نیلوفر.
فراسکا، گونزالو. (1382). «بازیشناسی روایتشناسی». مترجم: ابوالفضل حری. زیبا شناخت. شمارۀ 8، صص 265 - 274.
فیاضی، مریم سادات؛ صافی پیرلوحه، حسن. (1387). «نگاهی گذرا به پیشینۀ نظریههای روایت». نقد ادبی. شمارۀ 2، صص 145 - 171.
مهرمحمدی، محمود؛ معافی، حسین. (1393). نقد و ارزیابی سند برنامۀ درسی ملی. مجموعۀ سمینارهای تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
میلر، جی. پی. (1391). نظریههای برنامۀ درسی. ترجمۀ محمود مهرمحمدی. تهران: سمت.
Baldik, Chris. (2001). The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms. New York: Oxford University Press Inc.
Bertens. Hans. (2001). Literary Theory The basics. London: Routledge.
Culler. Jonathan. (2002). Structuralist Poetics Structuralism, linguistics and the study,of literature. London: Routledge.
Darby, David. (2001). "An Essay in the History of Narratology". Poetics Today 22:4 (Winter 2001), 829-852.
Eagleton, Terry. (1996). Literary Theory An Introduction. London: Blackwell Publishing.
Fludernik, Monika. (2009). An Introduction to Narratology. translated from the German by Patricia Häusler-Greenfield and Monika Fludernik. London: Taylor & Francis e-Library.
Forster, Edward Morgan. (1927). Aspects of the Novel. New York: RosettaBooks.
Herman. David. (2009). Basic Elements of Narrative. Printed in Singapore by Ho Printing Pte Ltd.
Mosher, Harold F. Nelles, William. (1990). "Guides to Narratology". Poetics Today, Vol. 11, No. 2, Narratology Revisited I, 419-427.
Rimmon-Kenan, Shlomith. (2003). Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London: Routledge.
Selden, Raman. Widdowson, Peter. Brooker, Peter (2005).A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory. United Kingdom: pearson longman.
Todorov, Tzvetan. (1969). "Structural Analysis of Narrative". Translate by Arnold Weinstein. Novel: A Forum on Fiction, Vol. 3, No. 1, 70-76.
Todorov, Tzvetan. (1971). "The 2 Principles of Narrative". Diacritics, Vol. 1, No. 1 (Autumn, 1971), 37-44.
Todorov, Tzvetan. (1981). Introduction to Poetics. University of Minnesota Press.
Todorov, Tzvetan. (2007). "What Is Literature for?". Translate by John Lyons. New Literary History, Vol. 38, No. 1, What Is Literature Now? (Winter, 2007), 13-32Pu. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |