
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 447 |
تعداد مقالات | 4,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,580,074 |
آیکونوگرافی و آیکونولوژی نقشمایۀ نبرد شیر و گاو از فرهنگ جیرفت(هزارۀ 3پ.م) | ||
پژوهشنامه تمدن ایرانی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 11، تیر 1403، صفحه 157-178 اصل مقاله (684.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22103/jic.2024.22821.1289 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سنگاری* 1؛ شقایق طاهری بختیاروند2 | ||
1گروه تاریخ، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2پژوهشگر تاریخ ایران باستان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، گروه تاریخ و ایران شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
شواهد باستانشناختی حامل پیامهای نهفتهای هستند که بر پایۀ باورها، اعتقادات، آیین، دین و فرهنگ یک تمدن شکل میگیرند. هنر انسان کهن اغلب، در قالب مواد فرهنگی برای آیندگان باقی مانده است. از آغاز پیدایش خلقت بشر، نمادها همواره در تمام سطوح حیات جمعی انسان، نقش بسزایی ایفا کردهاند. نمادهای ترسیم شده توسط انسان با گذشت زمان، از اشکال ابتدایی و خام به سوی صور ظریف در حرکت بودهاند. بدینسان، مطالعۀ آیکونوگرافیک وآیکونولوژیک موجب بازخوانی معنای حقیقی و پنهان در عمق آثار میشود. از طریق مطالعۀ آیکونوگرافیک جنبههای گوناگون ادبی-اسطورهای یک اثر مورد تحلیل قرار میگیرد. در مقابل، مطالعۀ آیکونولوژیک، پسزمینههای فرهنگی در کنه یک تمدن را مورد بررسی قرار داده و محتوای حقیقی نمادهای نهان را آشکار میسازد. یکی از مهمترین نقشمایههای بر جای مانده از فرهنگ جیرفت، شمایل نبرد شیر و گاو است. نقشمایۀ مذکور، بر روی ظروف گوناگون کلریتی این تمدن به وضوح هویداست. تکرار این صحنۀ نبرد به شیوههای گوناگون هنری، معنایی جز تأکید هرچه بیشتر هنرمند جیرفتی بر این نقشمایه را در بر ندارد. پژوهش حاضر با تکیه بر منابع کتابخانهای و شیوۀ توصیفی-تحلیلی بر آن است از طریق مطالعۀ آیکونوگرافیک و آیکونولوژیک نقشمایۀ مذکور، اهمیت آن را در فرهنگ جیرفت مورد بررسی قرار دهد. یکی از مهمترین نقوش بکار رفته بر روی آثار هنری جیرفت، نقشمایۀ نبرد شیر و گاو است. نکتۀ حائز اهمیت در ارتباط با این نقشمایه این است که این شمایل بر روی آثار گوناگون تمدن مذکور به کرات تکرار شدهاست. بازآفرینی این نقشمایه بیانگر اهمیت این شمایل در میان مردمان عصر مفرغ است. پژوهش حاضر بر آن است از طریق مطالعۀ آیکونوگرافیک و آیکونولوژیک نقشمایۀ نبرد شیر و گاو، به معانی نهفته در ورای این شمایل و اهمیت آن در حیات فرهنگی و اجتماعی جیرفت در هزارۀ سوم پ.م بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیکونوگرافی؛ آیکونولوژی؛ فرهنگ جیرفت؛ نقشمایۀ شیر و گاو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 932 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |